home



Rabu, April 13

- Inilah jalanku

1. Persatuan atau jemaah merupakan wadah perjuangan kita untuk tegakkan Islam di muka bumi Allah s.wt. yang fungsinya untuk menggantikan khilafah Islamiah yang telah runtuh sewaktu tika dulu.

2. Sebuah jemaah yang berpaksikan Al-Quran dan Sunnah perlu dihayati sebagai sebuah gerakan Islam yang sebenarnya di jalan yang betul dan bukan semata-mata sebuah parti politik. Sekalipun ianya menyertai pilihanraya dan menerima sistem demokrasi, namun ia hanya sebahagian dari tugas besar dan utama sebagai sebuah gerakan Islam.

3. Inilah yang membezakan jemaah sebagai sebuah gerakan Islam dengan gerakan-gerakan lain. Selain dasar dan prinsipnya ialah Islam, ia mesti tertegak dengan sistem pengkaderan syakhsiah dan pentarbiahan ruhiyyah yang mantap dan istiqamah.

4. Inilah juga kekuatan dan rahsia keunggulan gerakan Islam. Memisahkan agama dan politik merupakan salah satu doktrin luar yang cuba diresap masuk ke dalam pemikiran rakyat bagi menafikan perjuangan sebuah gerakan Islam sekaligus mendakwa ia hanya sebuah gerakan politik semata-mata. Ternyata ia hanyalah agenda musuh untuk menjatuhkan kewibawaan gerakan Islam.

5. Selaku jundi, kita harus faham tentang prinsip yang telah diajar oleh Hassan Al-Banna berkaitan adab dalam kesatuan dan berjemaah. Aspek wala', thiqah dan taat antara elemen yang diserap ke dalam jiwa pengikut gerakan Islam bagi menghadapi segala serangan musuh.

6. Jemaah dan gerakan Islam yang mempunya akhlak, adab dan disiplinnya yang tersendiri pastinya menggerunkan pihak lawan.

1 ulasan:

  1. salam ziarah ustaz ..

    selamat meneruskan perjuangan, smga sentiasa istiqamah, insyaAllah

    sifat DA'IE ibarat tiram di laut,dihiris pepasir tercalarlah ia.. sungguhpun terluka,tetap dipendam..sungguhpun pedih tapi tetap disimpan..namun akhirnya dibalas MUTIARA berharga...(pinjam kata-kata adik puteh =)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...