home



Isnin, April 5

-royalti vs wang ehsan..

KUALA TERENGGANU, 6 April: Dewan Undangan Negeri (Dun) Terengganu yang dirasmikan sidangnya semalam dijangka bergema dengan isu royalti apabila Adun PAS mengemukakan usul itu dalam sidang kali ini.

Usul itu akan menguji sejauh mana sikap kerajaan negeri dan para penyokong BN sendiri kerana mereka juga yang akan mendapat manfaat sepenuhnya jika usul itu diterima dan disokong oleh mereka.

Sehingga kini, kerajaan negeri BN pimpinan Datuk Ahmad Said tidak menarik balik saman kerajaan di zaman PAS dahulu ke atas Petronas dan kerajaan Pusat.

Ini kerana, walaupun dinyatakan oleh Datuk Seri Najib sendiri menjelang pilihan raya kecil Kuala Terengganu royalti akan diberikan balik kepada kerajaan negeri Terengganu, sampai kini ia belum diberikan.

Yang diberikan pula adalah dalam bentuk wang ehsan dan jumlahnya bukannya 5 peratus sebagaimana yang dinikmati kerajaan negeri sebelum ini.

Isu royalti kembali panas apabila Kelantan membuat kempen secara besar-besaran untuk mendapatkan royalti petroleum untuk negeri itu yang diketuai Exco kerajaan negeri, Datuk Husam Musa.klik sini

p/s : sampai bila kan begini??kembalikan hak rakyat..!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...