home



Rabu, April 7

-susahnya kesenangan

bismillahirrahmanirrahim.

Terbaca sebuah kisah, seorang raja yang bernama Ibrahim bin Adham yang sedang bergembira diatas tilam empuk didalam istana.Sedang ketika,terdengar bunyi sesuatu diatas siling istananya seraya bertanya akan gerangan yang diatas siling istananya.Lalu diakui bahawa ia adalah seorang pengembala kambing yang sedang mencari kambingnya yang hilang.

Baginda berasa pelik kerana mana mungkin kambing lelaki terebut boleh sampai ke atas siling istana.lantas lelaki itu menyatakan pula tentang kepelikan situasi Ibrahim bin Adham."Mana mungkin kau boleh mendapatkan keredhaan dan keampunan Allah s.w.t sedangkan kamu hanya enak berseronok!"kamu leka dalam keseronokan sehingga tidak mempedulikan hak rakyat jelata,"kata lelaki tersebut lagi.

Akhirnya Ibrahim bin Adham tersedar dari kelalaiannya.Lelaki itu beraya mengetuk pintu hatinya untuk segera menginsafi atas apa yang telah dilakukan.Lalu baginda pun menyerahkan takhta kerajan kepada orang kepercayaannya.

Bermusafirlah Ibrahim bin adham untuk menuntut ilmu dalam mencari redha Allah dijalan sufi.Sekian lama berjuang mendidik diri dan meningkatkan taqwa,muncullah baginda sebagai seorang wali Allah yang tersohor.

sekian.

p/s : adakah kita sudah tersedar dari lamunan?sampai sini saja kita terleka.Ayuh bangunkan kembali semangat juangmu..!!payahnya untuk kecapi kesenangan hakiki.biar susah dahulu,moga jadi mukmin beruntung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...