home



Rabu, Disember 29

- besarkan jiwamu..

1. Berada dalam saf kepimpinan sesebuah organisasi merupakan suatu anugerah yang tak terhingga nilainya. Merupakan medan tarbiyah sekaligus sebagai madrasah bagi mendidik jiwa menjadi besar. Hanyasanya yang tabah dan sabar mampu bertahan akan liku-liku yang dihadapi.

2. Berkejaran ulang alik dari bandar Tanta ke kota Cairo demi sebuah tugas walaupun hanya urusan persatuan anak negeri, agaklah mencabar. Juga walaupun tidak dengan terpaksa meredah lautan, namun ianya memerlukan pengorbanan jiwa yang besar dek kerana masih ada tugas lain yang dirasakan agak penting.

3. Tengah hari, menziarahi sahabat di hospital yang memakan masa hampir seminggu terlantar di sana. Tidak mampu untuk aku melawatnya setiap hari, namun kugagahi jua kaki ini melangkah ke wad yang seakan-akan rumah usang itu sekurang-kurangnya 3 kali.

4. Petang, buku yang kubaca untuk persediaan menghadapi peperiksaan akan datang telah hilang. Ghaib pada pandangan mata. Malamnya ingin kupulang ke Tanta. Terpaksa redah sana sini mencari buku tersebut.

5. "Ustaz, free tak malam ni? mintak tolong hantarkan kitorang ke Mansoura. Panggilan dari sorang junior yang memahami peraturan keluar malam. Tidak dibenarkan keluar malam tanpa musyrif. Nak balik Tanta ni, nak ke Mansoura pulak. Camne nih?? Hati kecilku berbisik. Ok lah, malam ni kita gerak lepas Maghrib. Kunyatakan persetujuanku.

6. Dari Hayyu Sabiek menuju bandar Ramsis dengan menaiki Tremco. Kemudian naik van ke Mansoura yang memakan masa hampir tiga jam. Aku terpana sendirian. Tak pernah lagi ke Mansoura dari Cairo, kemudian ke Tanta.

7. Hampir jam dua belas malam aku sampai di Tanta.

8. Mudahnya aku membantu orang. Tak penatkah? Andai orang lain, ahh,biarkan mereka! Tapi aku bukan begitu.

9. Terasa jiwaku semakin besar.

2 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...