home



Khamis, Disember 30

- cintakan ilmu

Daripada Saidina Ali Karramullahu wajhah : Cukuplah bukti kemuliaan ilmu itu sehingga orang yang kurang baik ilmunya sanggup mengaku sebagai ilmuwan dan gembira jika dipanggil sebagai ahli ilmu, sebaliknya cukup tercela orang yang berlepas tangan tidak menuntut ilmu sedangkan dia berada dalam medannya.

Kata Imam Abu Muslim al-Khawalani R.A : Perumpamaan ulama' di muka bumi adalah seperti bintang-bintang di langit. Apabila ia muncul, manusia menjadikannya sebagai petunjuk dan apabila tersembunyi, manusia akan kebingungan.

Kata Imam Fudhail bin 'Iyadh R.A : Orang alim yang beramal dengan ilmunya adalah dipanggil sebagai orang besar di dalam kerajaan petala langit.

Kata Imam as-Syafie H.A : Menuntut ilmu adalah lebih utama daripada mengerjakan solat sunat. Orang yang tidak menyintai ilmu, tidak akan ada kebaikan padanya maka ia tidak akan didekati dan didampingi. Katanya lagi : Jika para ulama' yang beramal itu bukan wali-wali Allah, maka tiadalah wali.

Kata Abu Hurairah R.A : Dengan aku mengetahui satu daripada ilmu tentang suruhan dan larangan Allah, adalah lebih aku sukai daripada berperang tujug puluh kali fi sabilillah.

Kata Abu Darda' R.A : Muzakarah ilmu sesaat adalah lebih baik daripada berdiri beribadah di malam hari.

Kata Imam Hassan Al-Basri R.A : Sesungguhnya aku mempelajari satu bab ilmu kemudian aku mengajarkannya kepada seorang muslim, adalah lebih aku sukai berbanding aku memiliki seisi dunia ini dan aku belanjakannya pada jalan Allah.

Daripada Sufyan bin 'Uyainah R.A : Orang yang paling tinggi kedudukannya di sisi Allah dari kalangan hamba-hambaNya ialah para Nabi kemudian para UlamaNya.

Daripada Sahl al-Tustury R.A : Sesiapa yang ingin melihat kepada majlis para Nabi maka lihatlah majlis-majlis para Ulama'. Oleh itu kalian mestilah mengenali hak majlis-majlis mereka.

# Dari kitab Makanatul Ilmi wal Ulama' wa Adab Tolibul ilmi. (Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...