home



Isnin, Disember 13

- syukran mak abah..

Banyaknya jasa ibu ayah. Tak terhitung banyaknya. Andai diambil pohon2 di hutan untuk dijadikan pena ,dan lautan luas sebagai dakwatnya, pasti tak tertulis jasa ibu ayah. (mode kenangi mak abah).

Susah payah ibu mengandungkan kita sekian bulan. Seterusnya bersabung nyawa untuk melahirkan kita dengan seribu risiko yang pelbagai kemungkinan demi hanya nak memastikan kita terus dapat melihat dunia milik Allah. Derita sembilan bulan kandungan,pasti tidak dapat dirasai melainkan hanya yang bergelar ibu.

Jerih payah ayah yang bekerja keras sepenuh tenaga untuk mencari sesuap nasi. Keringat demi keringat yang memakan masa bukan sekejap ditempuhi dengan penuh gagah untuk memastikan si ibu dan anak-anak sentiasa terpelihara. Juga punya tanggungjawab dan jasa yang pastinya tidak dapat digambarkan si anak.

Teringat di masa kecil, pelbagai kerenah kita terpaksa dihadapai ibu ayah kerana ketidakterdayaan kita membuat sesuatu. Makan minum kita ibu yang yang beri. Buang air kita, mereka dengan tanpa ada rasa geli dan jijik yang membersihkan kita. Segala-galanya, mereka beri tanpa mengharapkan balasan si anak melainkan untuk melihat kita menjadi anak yang berjasa.

Mereka begitu tabah dalam membesarkan kita. Bukan sehari dua, bahkan memakan masa bertahun. Di timangnya si anak bagaikan menatang minyak yang penuh. Diberi kasih sayang yang secukupnya tanpa ragu. Diberikan pendidikan seterusnya menampung perbelanjaan apabila meningkat dewasa. Kita tanpa pernah rasa susah itu, terus meminta dan dan meminta dari mereka. Juga tanpa pernah rasa yang mereka itu sudah banyak bersusah untuk anak-anak.

Sayang mereka pada anak-anak hingga ke hujung nyawa. Selagi hayat dikandung dan selagi tulang empat kerat masih boleh bergerak, mereka akan terus berjasa dan akan terus memberi apa yang dipinta anak-anak. Tanpa mengharapkan balasan.

Itu cerita ibu dan ayah.

Kita???

Sebagai anak, mampukah membalasnya??

Mampukah untuk kita jaga mereka serti mereka sewaktu kita kecil dahulu?? Mngkin boleh dalam sehari dua namun mampukah kita untuk selamanya selagi hayat mereka?? Tak semua mampu.

Tika mereka lapar dan dahaga, mampukah kita untuk memberi mereka makan dan minum seperti kita kecil dahulu?

Bagaimana jika mereka sudah tidak terdaya seperti kita kecil dahulu, lalu mereka memerlukan bantuan kita untuk buang air kecil mahupun besar yang pastinya kita merasa jijik.. mampukahkita untuk nafikan perasaan itu sehinggakan mampukah kita untuk membersihkan mereka?

Itu yang mereka harapkan sekelumit cuma dari kita..mampukah kita membalasnya?? Pasti tidak.

Mereka tidak pernah harapkan balasan pun. Hanya kita yang tak pernah fikirkan hal itu. Hanya sibuk dengan urusan sendiri dalam meneruskan hidup yang dahulunya ibu kita hampir mati demi hidup kita. Bahkan kita tidak pernah kenangi semua itu.

Bagaimana kami nak membalas jasa ayah dan ibu kami..??

Berbaktilah kepada mereka. Sememangnya jasa mereka tidak kan selamanya mampu kita balas. Namun sudah kewajipan kita untuk sentiasa membalasi mereka walaupun tanpa dipinta. Juga menjadi kewajipan kita menjamin kebahagiaan mereka dunia akhirat beserta rahmat Ilahi. Moga ibu dan ayah kita senantiasa dalam ketenangan dengan doa anak-anak mereka.


“Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil.” [Al Israa’:24]

“Ya Tuhan kami, beri ampunlah aku dan kedua ibu bapaku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari terjadinya hisab (hari kiamat).” [Ibrahim:41]

Ya Tuhanku! Ampunilah aku, ibu bapaku, orang yang masuk ke rumahku dengan beriman dan semua orang yang beriman laki-laki dan perempuan. Dan janganlah Engkau tambahkan bagi orang-orang yang zalim itu selain kebinasaan.” [Nuh:28]


Apabila matinya anak Adam, maka putuslah amalnya kecuali tiga perkara iaitu
sedeqah jariah, ilmu yang dimanfaatkannya untuk orang lain, dan anak yang mendoakannya. (HR. Muslim)

Apabila seorang tidak mendoakan bagi kedua orang tuanya,
maka akan terputuslah rezekinya. (HR. Ad-Dailami)

p/s : tahun ni dah banyak permintaanku yang mak abah tunaikan. dari sekecil-kecil perkara sehingga sebesar-besar perkara yang dirasakanku, dapat jua mak abah penuhi.. hanya ALlah yang mampu membalasi. moga mak abah terus tabah dalam melayani kerenahku..doakan anakmu ini menjadi insan yang bertaqwa kepada Allah dan sentiasa berbakti pada mak abah.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...